هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

نحوۀ راه اندازی ماشین مجازی با Virtual Box

حالا که دانستیم دستورات سرور لینوکس را روی ماشین مجازی با استفاده از VirtualBox می‌توان اجرا کرد، می‌خواهیم به صورت عملی با نحوۀ راه اندازی ماشین مجازی با Virtual Box آشنا شویم. اگر مقالات قبلی را مطالعه نکردید، به شدت توصیه می‌کنم زمان کافی را برای مطالعۀ آنها بگذارید. این آموزش‌ها به صورت سلسله وار است و اگر یکی از مباحث را از قلم بیاندازید، ممکن است مفاهیم اصلی برای شما حاصل نشود.

در اولین گام از این آموزش، شما باید نرم افزار VirtualBox را دریافت کرده که این کار را می‌توانید با جستجو در اینترنت انجام دهید. سایت اصلی امکان دریافت این نرم افزار را برای ایرانیان مسدود کرده است. اما از سایت‌های دانلود ایرانی به راحتی می‌توانید این برنامه را دریافت و سپس نصب نمایید. حالا آن را اجرا کنید که با پنجره‌ای به مانند تصویر زیر روبرو خواهید شد.

نمایی از نرم افزار VirtualBox - راه اندازی ماشین مجازی با Virtual Box

نمایی از نرم افزار VirtualBox

اگر شما این نرم افزار را تازه نصب کرده باشید، از فهرست سمت چپ، ماشین مجازی را نخواهید دید. اما در عکس بالا من ۴ تا ماشین مجازی دارم که تو تای آنها ویندوز سرور است و یکی از آنها هم لینوکس توزیع CentOS Mini است که فقط از طریق خط فرمان می‌توان با آن کار کرد. به دلیل اینکه نسخۀ Mini است. شما هم می‌توانید از نسخۀ Mini سیستم عامل‌های لینوکس استفاده کنید که هم برای دریافت حجم کمتری دارند و هم اینکه در مراحل آموزش مدیریت سرور لینوکس، بسته‌های نرم افزاری مورد نیاز را خودتان نصب کنید تا با انجام این کار آشنا شوید. اما نسخۀ کامل CentOS هم وجود دارد که تمامی بسته‌های نرم افزاری مورد نیاز را درون خود دارد و شما نیازی به دانلود چیز خاصی ندارید. DVD کامل توزیع CentOS را می‌توانید از طریق فروشگاه وبنولوژی تهیه نمایید.

در تصویر بالا CentOS همینک در حال اجرا است. چون عبارت Running را در زیر نام آن می‌توان دید. اما اگر خواسته باشیم لینوکس CentOS را روی یک ماشین مجازی روی VirtualBox نصب کنیم باید چه کار کنیم؟

نصب لینوکس CentOS روی ماشین مجازی Virtual Box

برای این کار پس از اینکه DVD یا CD لینوکس CentOS یا توزیع مورد نظر خود را تهیه کردید، روی New در پنجرۀ اصلی نرم افزار VirtualBox کلیک کرده تا یک پنجره برای شما باز شود.

اولین مرحلۀ ساخت ماشین مجازی در VirtualBox

اولین مرحلۀ ساخت ماشین مجازی در VirtualBox

نامی را برای ماشین مجازی انتخاب کنید که اگر نامی که انتخاب می‌کنید، با یکی از نسخه‌های سیستم عامل‌های معروف مطابقت داشته باشد، به صورت خودکار دو گزینۀ دیگر این صفحه انتخاب خواهند شد. در غیر این صورت نوع سیستم عامل را از فهرست کشویی Type و نسخۀ آن را از فهرست کشویی Version انتخاب نمایید. با کلیک روی Next به مرحلۀ بعدی بروید.

انتخاب میزان RAM برای ماشین مجازی

انتخاب میزان RAM برای ماشین مجازی

در مرحلۀ بعدی که تصویر آن را در بالا شاهد هستید، باید میزان RAM یا حافظۀ اصلی ماشین مجازی لینوکس را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که زمان اجرای این ماشین مجازی، این مقدار RAM از حافظۀ اصلی رایانۀ میزبان یا اصلیِ شما کسر خواهد شد. پس با توجه به میزان RAM رایانۀ اصلی یک عدد را انتخاب کنید. توزیع‌های لینوکس آن هم بدون میزکار، معمولاً با میزان کم RAM به خوبی کار می‌کنند. همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، مقدار ۵۱۲ مگابایت برای CentOS انتخاب شده که میزان خوبی است. روی Next کلیک کنید.

حافظه حافظۀ سخت برای ماشین مجازی

حافظه حافظۀ سخت برای ماشین مجازی

در مرحلۀ بعدی باید یک حافظه یا Hard Disk برای ماشین مجازی خود تعریف کنیم. برای این کار گزینۀ Create a virtual hard drive now را انتخاب کرده و روی Create کلیک کنید. همینک می‌توانید یک حافظۀ سخت مجازی بسازید. در اصل این حافظۀ سخت یک پرونده روی رایانۀ میزبان است.

پنجره‌ای که برای شما باز می‌شود باید آنقدر Next کنید تا به مرحلۀ File Location and Size برسید که از اینجا می‌توانید اندازۀ حافظۀ سخت ماشین مجازی را تعیین کنید. این مقدار هم به صورت خودکار قابل تعیین است. اما می‌توانید از طریق لغزنده‌ای که برای شما فراهم شده است، این میزان را کم و یا زیاد کنید. در آخر هم روی Create کلیک کنید.

سپس دوباره به همان پنجرۀ آخری از ساخت ماشین مجازی بر خواهید گشت. روی Create برای ساخت نهایی ماشین مجازی کلیک کنید. ماشین مجازی شما ساخته خواهد شد و می‌توانید نماد آن را از فهرست سمت چپ پنجرۀ اصلی نرم افزار VirtualBox ببینید. با راست کلیک کرده روی آن و انتخاب دستور Start می‌توانید آن را اجرا کنید.

زمانی که اولین بار می‌خواهید ماشین را اجرا کنید، نرم افزار به شما اخطار می‌دهد که سیستم عاملی روی آن نصب نیست و باید نصب کنید. بدین منظور باید DVD یا CD سیستم عامل را درون درایو نوری رایانۀ میزبان قرار داده و با روشن شدن ماشین مجازی درایوی که همینک DVD را درون آن گذاشتید را انتخاب کرده و بقیۀ مراحل نصب را به مانند یک رایانۀ واقعی طی کنید.

لینوکس CentOS در مراحل نصب از شما سوالاتی مثل نام رایانه و یا تاریخ و زمان سرور را می‌پرسد که به سادگی باید به آنها پاسخ دهید. در کل نصب لینوکس بسیار ساده است. در آخر هم شما می‌توانید صفحۀ خوش آمدگویی سیستم عامل را ببینید که به شما خواهد گفت سیستم عامل به درستی نصب شده است. اگر لینوکس بدون محیط گرافیکی را نصب کرده باشید، خط فرمان را می‌بینید که با نام کاربری root و با رمزی که در هنگام نصب سیستم عامل تعیین کرده بودید، می‌توانید وارد حساب کاربری خود شده و دستورات لینوکس را وارد کنید و کارهایی که مد نظرتان است را انجام دهید.

این بود طریقۀ نصب و استفاده از Virtual Box برای راه اندازی ماشین مجازی با Virtual Box. که امیدوارم مورد پسند شما واقع شده باشد. از الان به بعد شما آمادگی کاملی دارید که دستوراتی که در آینده به شما آموزش می‌دهم را درون این محیط آموزشی وارد کرده و کار مدیریت سرور لینوکس را بیاموزید. البته همانطور که گفته شد، حتی می‌توانید در ابتدای راه یک سرور مجازی ساده خریداری کرده و کارهای آموزشی را روی آن انجام دهید. تا محیط کاری به واقعیت شباهت بیشتری داشته باشد. برخی از سرویس‌ها مثل سرویس ایمیل نیاز دارند روی یک سرور با IP ثابت باشند تا به درستی کار کنند. اما به هر حال راه اندازی ماشین مجازی با Virtual Box هم از دیگر امکاناتی بود که پیش روی ما قرار داشت. با آموزش‌های دیگر از سایت آموزش طراحی سایت، برای مدیریت سرور همچنان همراه ما باشید.

  1. حسین ضیغمی

    خدایی دمتون گرم

  2. یعنی تو کمتر از نیم ساعت کلی از مشکلای مارو راه انداختین دمتون گرم و پاینده باشین

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!