هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

سیستم عامل سرور چیست؟

سرور به مانند یک رایانۀ شخصی است که برای بهره بردن از سخت افزار آن باید یک نرم افزار روی آن نصب کنیم. به واسطۀ این نرم افزار پیچیده به نام سیستم عامل است که می‌توانیم دستورات خود را به سرور بدهیم و حتی برنامه‌های دیگری را هم روی آن نصب کنیم و از آنها هم استفاده کنیم. پس تا اینجا فهمیدیم که سرورها هم دارای سیستم عامل هستند. به همین منظور تولید کنندگان سیستم عامل‌ها برای سرورها نسخه‌ای از سیستم عامل را تولید می‌کنند که قابلیت بهره برداری از سرور را دارند.

سیستم عامل سرور

سیستم عامل سرور

این گونه سیستم عامل‌ها که به نسخۀ سرور هم معروف هستند، معمولاً از قدرت چابکی بیشتری برخوردار هستند و دارای نرم افزارهای خاصی هستند. چه این سرور یک رایانۀ ارائه دهندۀ خدمات به یک شبکۀ خانگی یا اداری باشد، چه یک رایانۀ ارائه دهندۀ خدمات در سطح شبکۀ اینترنت، در هر صورت سیستم عامل آن باید سیستم عامل سرور باشد.

این به این معنا نیست که شما روی سرور قادر به نصب کردن سیستم عامل میز کار نیستید؛ منظور از سیستم عامل میزکار، همان سیستم عامل رایانۀ شخصی است. چه بسا بنا به نیاز شخصی حتی روی سرور هم یک سیستم عامل شخصی نصب می‌کنید و از آن استفاده می‌کنید که به مانند یک رایانۀ شخصی است که در جای دیگری از کرۀ زمین قرار گرفته است و شما با آن از طریق شبکه در ارتباط هستید.

اگر خواسته باشم به طور عملی مثالی برای شما بزنم، باید به سیستم عامل ویندوز سرور و همچنین لینوکس سرور اشاره کنم. ویندوز را که همۀ ما می‌شناسیم و به احتمال زیادی روی رایانۀ شما هم همین سیستم عامل نصب است. نسخه‌ای از ویندوز توسط شرکت مایکروسافت برای سرور نوشته شده است که از نظر شباهت و کاربرد دقیقاً شبیه به ویندوز میزکار است. اما همانطور که در بالا هم گفتم، دارای یک مجموعه نرم افزار است که روی نسخۀ میزکار نیست و بالعکس.

لینوکس هم به عنوان یک سیستم عامل رایگان و بازمتن، روی دستگاه‌های مختلفی قابلیت نصب دارد. از تبلت و گوشی تلفن هوشمند بگیر، تا ابر رایانه‌هایی که پردازش‌های سنگینی را انجام می‌دهند. در این بین سرورها هم از جمله دستگاه‌هایی هستند که نسخه‌ای از لینوکس برای آنها وجود دارد. البته نسخه‌های لینوکس را با توزیع‌های آن اشتباه نگیرید. توزیع‌ها ویرایش‌هایی هستند که چون لینوکس بازمتن است، با تغییراتی روی ویرایش قبلی باز توزیع می‌شوند.

در هر صورت اگر قصد کار کردن با سرور را دارید، باید با نحوۀ مدیریت سیستم عامل نسخۀ سرور آن آشنا شوید. در این سایت -وبنولوژی- شما با این موضوع به طور کامل آشنا خواهید شد و تا جایی پیش خواهیم رفت که به سادگی بتوانید یک سرور را برای مدیریت سایت‌هایتان روی آن برپا کنید.

  1. با سلام و خسته نباشید….
    میحواستم بدونم نمیشه سیستم عامل سرور رو روی کامپیوتر های خانگی که همون Pc ها هستن نصب کرد؟.. اخه یه نسخه از سیستم عامل فدورا لینوکس که برای سرور هست دارم موقع خرید به سرور بودن یا نبودنش توجه نکردم… حالا موندم میتونم ازش استفاده کنم یا نه…

  2. سلام
    یک سرور خام تهیه کردم که می خواهم خودم روی آن از طریق vnc ، لینوکس را نصب و پارتیشن بندی کنم موقع نصب از من netmask و default gateway را میخواهد من فقط ip را دارم چطوری اینها را پیدا کنم ؟ البته من فکر کردم با وارد کردن دستور
    ipconfig در cmd مشکل حل میشه اما متاسفانه نشد ، لطفا راهنمایی کنید ، در ضمن خواهش میکنم یک فکری برای این قسمت مربوط به ” من ربات نیستم ” بکنید واقعا روی اعصاب هست دیوونم کرد 😆 😆 😆

    • سلام؛ اطلاعات مربوط به آی پی و شبکه رو باید از فروشنده سرور یا دیتاسنتر بگیرید. مثلاً برای سرورهای هنزنر، این اطلاعات رو توی پنل سرور نوشته.
      قسمت “من ربات نیستم” هم برای اینکه اسپم ارسال نشه باید فعال باشه روی سایت. در غیر این صورت هزاران کامنت که توسط ربات ارسال میشن برای سایت فرستاده میشه!!! بعد دیگه امکان پاسخ دادن به سوالات شما عزیزان نیست.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!