هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

سیستم عامل سرور مجازی

سرور مجازی به عنوان یک رایانۀ سرویس دهنده دارای سیستم عامل است و معمولاً یک ویرایش خاصی از سیستم عامل را روی آن نصب می‌کنند که برخی امکانات اضافی را ندارد و در عوض از بسته‌های نرم افزاری مورد نیاز خدمات وب استفاده می‌کند. معمولاً سیستم عامل‌های معروف دارای یک نسخۀ سرور هستند که برای نصب روی سرورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما هم برای VPS یا سرور مجازی خود باید یک نوع از سیستم عامل سرور را انتخاب کنید.

سیستم عامل سرور مجازی

سیستم عامل سرور مجازی

شما قادر به نصب هر نوع سیستم عاملی روی سرور مجازی خود هستید و معمولاً در زمان سفارش VPS این خود شما هستید که تعیین می‌کنید سیستم عامل سرور چه باشد و حتی چه نسخه‌ای از آن نصب گردد. در مراحل بعدی، این بستگی به نوع کنترل پنل سرور و امکانات سرویس دهندۀ شما دارد که بتوانید مجدد سیستم عامل را نصب کنید یا نتوانید؛ و اگر بتوانید، این کار را خود شما هم می‌توانید انجام دهید یا اینکه باید درخواستی را برای نصب مجدد به بخش پشتیبانی ارسال نمایید.

پر کاربردترین سیستم عامل‌هایی که کاربران سرور مجازی نصب می‌کنند، ویندوز سرور یا لینوکس نسخۀ سرور است. ویندوز دارای چند ویرایش معروف با نام‌های Windows Server 2003، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ می‌باشد که همانطور که می‌دانید، این سیستم عامل دارای یک محیط گرافیکی است که شما با استفاده از Remote Desktop Connection ویندوز روی رایانۀ شخصی خود، به سرور ویندوز متصل می‌شوید و به مانند هر رایانۀ ویندوزی دیگر آن را مدیریت می‌کنید. البته ویندوز سرور دارای نرم افزارهای خاص سرور است و اندکی از جذابیت‌های گرافیکی آن کاسته شده است، که کار کردن با آن از سرعت بالایی برخوردار گردد.

اما سیستم عامل لینوکس دارای توزیع‌های فراوانی است که از جملۀ آنها می‌توان به CentOS، Ubuntu، Redhat و Debian اشاره کرد. معمولاً بیشتر کاربران سعی می‌کنند از این توزیع‌های لینوکس استفاده کنند. شاید مهمترین دلیل آن قدرت و کارایی آنها و همچنین میزان منابع آموزشی باشد که برای این توزیع‌ها در سطح اینترنت یافت می‌شود. یعنی زمانی که با یک مشکل روبرو می‌شوند، با جستجوی کمتری به پاسخ خود می‌رسند.

علاوه بر ویندوز و لینوکس، برخی از سیستم عامل‌ها هستند که کارایی خاص خود را دارند. مثلاً Mikrotik برای متخصصین شبکه کاربرد دارد و برخی از سیستم عامل‌ها هم برای هک و امنیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما ما در وبنولوژی به کارایی سرور برای ارائه خدمات وب می‌پردازیم. پس طبیعی است که بیشتر روی سیستم عامل لینوکس و پس از آن ویندوز مانور دهیم و آموزش‌های آن را تهیه کنیم.

به هر حال اگر قصد نصب لینوکس روی سرور مجازی خود را دارید، از بین توزیع‌ها و ویرایش‌های مختلف لینوکس باید یکی را انتخاب کنید که برای شروع می‌توانید از Ubuntu و یا CentOS استفاده کنید. در هر صورت لینوکسی که شما روی سرور نصب می‌کنید، فاقد محیط گرافیکی است. همانطور که گفتم دلیل آن این است که شما ویرایش سرور هر سیستم عامل را روی سرور نصب می‌کنید و این ویرایش فاقد یک سری نرم افزارهای اضافی، مثل میزکار است. البته اگر خواسته باشید لینوکس شما روی سرور دارای محیط گرافیکی باشد، باید از پشتیان بخواهید که یک ویرایش به همراه میزکار را برای شما روی سرور نصب کند. البته دقت داشته باشید در این حالت حتماً باید منابع سرور شما به حد کافی قوی باشند.

در آموزش مدیریت سرور لینوکس که بنده در سایت وبنولوژی خدمت شما ارائه می‌کنم، توزیعی از لینوکس که مد نظر است CentOS می‌باشد، که خود همین CentOS هم دارای نسخه‌های متفاوتی است. مثلاً CentOS 6 در حال حاضر بیشترین کارایی را دارد. در حالی که CentOS 7 تازه وارد بازار شده است و به دلیل قابلیت‌های پیشرفته‌ای که دارد، بسته‌های نرم افزاری که قصد نصب کردن‌شان را دارید، حتماً باید با این نسخه از توزیع لینوکس هماهنگ باشند. در غیر این صورت باید از نسخۀ ۶ استفاده کنید. با این اوصاف اگر خواسته باشید از Ubuntu یا دیگر توزیع‌هایی لینوکس استفاده کنید، مشکلی نیست. بیشتر دستورات لینوکس شبیه به همدگیر است و شاید فقط در برخی از دستورات و برنامه‌های کاربردی اختلافات اندکی داشته باشند.

خوب، این توضیحاتی راجع به سیستم عامل سرور مجازی بود که باید حتماً در نظر داشته باشید تا بتوانید کار با سرور مجازی را شروع کنید. همچنان همراه ما باشید.

  1. بسیار عالی ، ممنون

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!