هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

کنترل پنل هاست چیست؟

کنترل پنل به معنای یک بخش برای کنترل کردن یک نرم افزار است که به انگلیسی Control Panel نام دارد. اگر خواسته باشیم به فارسی برگردانش کنیم، باید بخش مدیریت یا بخش کنترل نام گذاریش کنیم. تا اینجای کار حتماً باید بدانید که هاست چیست. هاست همان فضای میزبانی است که سایت‌ها روی آن قرار می‌گیرند. اگر خواسته باشیم این هاست را مدیریت کنیم و از امکاناتی که به ما داده است استفاده نماییم، باید دسترسی به کنترل پنل داشته باشیم. که زمانی که یک فضای میزبانی را خریداری می‌کنید، اطلاعات دسترسی به کنترل پنل را به شما می‌دهند.

کسانی که اقدام به فروش هاست یا فضای میزبانی می‌کنند، کنترل پنلی را روی آن نصب می‌کنند تا مشتریان آنها بتوانند راحت و با استفاده از ابزارهای گرافیکی از امکاناتی مثل ایمیل، پایگاه داده، حساب FTP و… بدون دانستن از نکات فنی پیچیده استفاده کنند. البته حرفه‌ای‌ها هم از کنترل پنل هاست استفاده می‌کنند. به این دلیل که سرعت کار کردن با هاست را افزایش می‌دهند.

معروف‌ترین کنترل پنل‌های هاستی که مورد توجه بیشتر صاحبان سرور و همچنین استفاده کنندگان هاست هستند، به قرار زیر است:

Cpanel یا سی‌پنل

این کنترل پنل هاست، توسط شرکتی با همین نام توسعه داده می‌شود و پولی است. البته این هزینه از مصرف کنندۀ نهایی هاست، به صورت غیر مستقیم گرفته می‌شود. یعنی اگر شما خواسته باشید فضای میزبانی را خریداری کنید، بابت Cpanel مبلغی را پرداخت نمی‌کنید. اما از قبل مدیر سرور، این مبلغ را روی قیمت هاست کشیده است. البته این قیمت برای مشتری بسیار محدود است.

کنترل پنل هاست Cpanel

کنترل پنل Cpanel

این پنل امکانات بسیاری دارد و استفاده از آن بسیار راحت است. طبق بررسی‌هایی که انجام شده است Cpanel بهترین پنلی است که می‌توان با آن اقدام به مدیریت هاست نمود. با توجه به اطلاعات کم کسانی که قصد راه‌اندازی سایت را دارند، این پنل به کمک افراد آمده و به آنها کمک می‌کند تا بدون نیاز به اطلاعات فنی فضای میزبانی خود را مدیریت کنند که این کار حتی با لذت هم همراه است.

DirectAdmin یا دایرکت ادمین

دایرکت ادمین از دیگر کنترل پنل‌های هاست به حساب می‌آید و به مانند Cpanel امکان مدیریت هاست به صورت گرافیکی را به کاربران نهایی می‌دهد. بسیاری از امکانات پنل‌های مدیریت هاست شبیه به همدیگر است. به این دلیل که نیازهای سایت‌ها و مدیران آنها تقریباً شبیه به یکدیگر است. اما ظاهر پنل‌ها با همدیگر تفاوت عمده‌ای دارند. ظاهر پنل DirectAdmin را شما در زیر می‌بینید.

کنترل پنل هاست DirectAdmin

کنترل پنل DirectAdmin

امکانات دایرکت ادمین از سی‌پنل کمتر است و راحتی کار کردن با Cpanel را ندارد. به همین دلیل است که بیشتر کاربران و طراحان سایت ترجیح می‌دهند هاست یا فضای میزبانی با کنترل پنل Cpanel تهیه کنند که به دلیل گران‌تر بودن جواز و قیمت Cpanel، این گونه هاست‌ها قیمت نسبتاً بالاتری دارند.

به هر حال این دو نوع کنترل پنل از معروف‌ترین‌ها بودند. اما کنترل پنل های دیگری هم داریم که کاربرد خاص خود را دارند. مثلاً این دو کنترل پنلی که در این مقاله از آنها نام برده شد، مخصوص سیستم عامل لینوکس هستند. اما سیستم عامل ویندوز هم برای خود کنترل پنل‌هایی دارد که از جملۀ آنها می‌توان به Plesk اشاره کرد.

به طور کاربردی باید گفت با کنترل پنل هر آنچه که سایت ما نیاز دارد را می‌توانیم مهیا کنیم. مثلاً سایتی به نشانی webnology.ir داریم که قصد ساخت یک حساب ایمیل به صورت info@webnology.ir را هم داریم. این کار را با کنترل پنل به راحتی در عرض چند دقیقه می‌توان انجام داد. هر کدام از امکاناتی که کنترل پنل برای ما مهیا می‌کند، کاربرد خاص خود را دارند که در مباحث آموزشی دیگر راجع به آنها هم بحث خواهم نمود.

در نهایت شما به عنوان مصرف کنندۀ نهایی فضای میزبانی، نیازی به دانستن چگونگی خرید و نصب Cpanel نخواهید داشت. شما فقط محصولی را انتخاب می‌کنید و می‌خرید که دارای کنترل پنل مد نظرتان است و سپس از امکانات آن استفاده می‌کنید.

این بود توضیحاتی راجع به کنترل پنل هاست چیست و امیدوارم توانسته باشم به طور کامل این بحث را برای شما باز کنم. در مقالات بعدی از سایت وبنولوژی حتماً با مشخصات و آموزش‌های هر کدام از این کنترل پنل ها آشنا خواهید شد.

  1. از توضیحات خلاصه و کامل شما بهره بردم. لطفا چند تای دیگر از پنل های ویندوزی را نام ببرید و عکسشون رو بارگذاری کنید.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!