هاست لینوکس پرسرعت سی پنل

آموزش دستورات سرور لینوکس با ماشین مجازی روی VirtualBox

داشتن یک محیط آزمایشی که ما از آن به عنوان یک ماشین مجازی یاد می‌کنیم برای یادگیری دستورات لینوکس خیلی می‌تواند مفید باشد. البته که می‌توان یک سرور امتحانی هم تهیه کرد که نیازی به خرج پهنای باند اینترنت شخصی هم نداشته باشد. اما اینکه ما محیط سرور لینوکس را روی رایانۀ خود شبیه سازی کنیم، چیز دیگری است و با سرعت بیشتری می‌توان دستورات لینوکس را فرا گرفت. پس من آموزش دستورات سرور لینوکس با ماشین مجازی روی VirtualBox را به شما توصیه می‌کنم.

آموزش دستورات سرور لینوکس با ماشین مجازی روی VirtualBox

دو ماشین مجازی لینوکس فدورا و ویندوز XP روی ویندوز ۷

در تصویر بالا شما دو تا ماشین مجازی روی ویندوز ۷ را شاهد هستید. یکی از آنها لینوکس Fedora است که یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس محسوب می‌شود. RedHat و همچنین CentOS هم بر مبنای همین توزیع عمل می‌کنند. پس طبیعی است که دستوراتی که در این سه توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرند، شبیه به یکدیگر باشند.

یک ماشین مجازی ویندوز XP را هم مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهد ما روی یک ویندوز خانگی هم می‌توانیم چندین ماشین مجازی با سیستم عامل‌های مختلف داشته باشیم. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که داشتن ماشین مجازی روی رایانۀ شخصی به دو عامل خیلی مهم بستگی دارد. اول اینکه پردازندۀ شما از اجرای نرم افزارهای مجازی ساز پشتیبانی کند و این قابلیت باید روی آن فعال باشد. که برای فعال کردن آن باید به قسمت BIOS رایانۀ خود بروید و Virtualization را فعال نمایید. در ثانی سخت افزارهای شما آنقدر قوی باشد که بتواند رایانۀ مجازی را پشتیبانی کند.

البته باید گفت اگر شما خواسته باشید یک توزیع از لینوکس را روی رایانۀ خود درون ماشین مجازی بدون نرم افزارهای گرافیکی میز کار، مثل Gnome یا KDE اجرا کنید، مشکل چندانی از این بابت نخواهید داشت و شابد حتی با ۱Gig حافظۀ RAM هم بتوان ماشین مجازی را راه اندازی کنید.

ما از نرم افزار VirtualBox برای ساخت ماشین مجازی استفاده می‌کنیم که هم استفاده از آن راحت است و هم رایگان است. زمانی که VirtualBox را نصب کردید، باید اولین ماشین مجازی خود را بسازید که این کار در عرض چند ثانیه قابل انجام است و به مانند یک رایانۀ عادی باید اقدام به نصب سیستم عامل روی آن کنید. ما سیستم عامل CentOS را روی آن نصب می‌کنیم. اما اگر از توزیع‌های دیگری مثل Ubuntu سرور می‌خواهید استفاده کنید، قادر به انجام این کار هم هستید. اصولاً همانطور که می‌دانید بیشتر سرورها دارای یا سیستم عامل CentOS هستند یا Ubuntu.

پس از نصب سیستم عامل، با روشن کردن ماشین مجازی به راحتی می‌توانید محیط خط فرمان لینوکس را مشاهده کرده و شروع به وارد کردن دستورات خود درون آن محیط کنید. از حالا به بعد دستوراتی که من به شما آموزش می‌دهم که باید به رایانۀ لینوکسی ارسال کنید، باید وارد این پنجره کنید. پنجره‌ای سیاه رنگ که در اوایل کار کمی حیرت آور است. اما همین که بدانید چه کارهایی می‌توان با آن پنجرۀ کوچک انجام داد، شیفتۀ آن خواهید شد و از کار کردن با خط فرمان لینوکس لذت خواهید برد.

پس آموزش دستورات سرور لینوکس با ماشین مجازی را ما با نرم افزار VirtualBox تجربه خواهیم کرد. در نوشتۀ بعدی از سایت آموزش طراحی سایت که از مجموعه مقالات آموزش مدیریت سرور محسوب می‌شود، با طریقۀ نصب و استفاده از VirtualBox برای ساخت و راه اندازی ماشین مجازی لینوکس آشنا خواهید شد.

  1. با سلام میخواستم بدونم میشه با این سرور مجازی که میسازیم با این برنامه
    با سرور مجازیش یک سرور ساخت؟؟؟!!!
    و اینکه ایا فقط خودت که ساختی میتونی استفاده کنی از وی پی اس یا با remote contorol desktop
    میشه استفاده کرد؟؟؟
    ممنو ن میشم پاسخم را بدهید با تشکر.

    • سلام؛ ماشین مجازی که با نرم افزار VirtualBox ساخته میشه دقیقاً مثل یک سرور مجازی عمل می کنه. البته باید دقت داشته باشید که Port forwarding اش رو به درستی انجام بدید.
      اگر روی ماشین تون ویندوز نصب کنید میشه با Remote Desktop connection رایانۀ میزبان به اون متصل بشید…

  2. داداش اره ویندوز نصبه روش اما نمیدونم ip و user name سرور مجازی که میسازم رو از کجا گیر بیارم که با remote desktop connection کانکت شم لطفا بگید از کجا ip و user name رو بفهمم برای کانکت شدن.
    بعد بگم من ویندوزی که رو سیستم مجازیم نصب هس windows 7 (32-bit هست.
    ممنون میشم پاسخم را بدهید.
    اگر telegram دارید id تونو بدید باهاتون صحبت کنم چون خیلی سوال دارم ممنون میشم.

    • IP معمولاً توی این مایه هاست: ۱۰.۰.۲.۱۵ باید ماشینی که ساختی و کارت شبکه مجازیش رو چک کنی. username هم که برای همۀ سرورهای ویندوی administrator است (کاربر مدیر کل).
      اوه! اگر شما ویندوزی که نصب کردید ویندوز ۷ هست که دیگه نیازی به وارد شدن با Remote Connection نیست. کافی است ماشین رو با دوبار روی آیکونش اجرا کنید و حالا توی یک پنجره ویندوز ۷ رو می‌بینید و مثل یک ویندوز عادی باهاش کار می‌کنید. نام کاربری و رمز هم هنگام نصب کردن خودتون تعیین می کنید. در این صورت حتی رمز هم نداره و مستقیم میره توی میز کار…

  3. داداش لطفا اگه میشه id تلگرامتو بده 😕
    چون من میخوام باهات مفصل درموردش صحبت کنم
    بعدش
    سوال۱: من اگه ویندوز xp یا win server 2003 یا win 2008 نصب کنم چطوری id رو گیر بیارم و …
    بابا اصلا id تلگرامم رو بهت میدم یا خودت بده من میدم بهم تو تلگرام تا دیدی دیدگاهمو پیام بده.
    ID: @mahdi5120

    • خداییش سرم خیلی شلوغه! اصلاً نمی‌تونم پاسخ کاربرا رو به صورت تک تک بدم. بعدش هم منم باید مشکل رو بررسی کنم و پاسخ رو پیدا کنم که برا خودش زمان میگیره. ولی اگر بتونم مشکلت رو در کمترین زمان حل کنم خوشحال میشم. ID: jamall_ir

  4. چطوری میتوان تین کلاینت را به این سرور متصل کرد؟
    می خواهم به جای بردن و آوردن لپ تاپ، فقط تین کلاینت را همراه خودم ببرم و به سرور وصل بشه.

    • به مانند یک کلاینت معمولی، ابتدا از کارکرد شبکهٔ بین ماشین ‌های مجازی و دیگر رایانه ها از جمله رایانهٔ میزبان اطمینان حاصل می‌کنید. سپس یک سیستم عامل thin روی Thin client تون نصب می کنید و سرویس‌های مربوطه رو هم نصب و اجرا می کنید. حالا کاربر از طریقه Thin client می‌تونه به سرور متصل بشه و از منابع اون استفاده کنه.

دیدگاه تان را ارسال کنید.

لطفاً از درج نظرات خارج از موضوع این صفحه خودداری کنید!